Læreplans-temaerne
For at have en fælles overordnet forståelse af, hvorfor netop de seks læreplanstemaer er vigtige elementer i et barns udviklingsproces, har vi valgt at nedskrive Ovinehøjs fælles forståelse for dette
Alsidig personlig udvikling
Et menneskes personlige udvikling er bla. afhængigt af kvaliteten af det fysiske og psykiske miljø det befinder sig i samt kvaliteten af den feedback, det får fra andre mennesker. Pædagogens måde at være på, og de metoder hun drager i anvendelse i samværet med børnene, spiller en vigtig rolle i forhold til at barnet udvikler et godt selvværd og en positiv identitet, en god selvfornemmelse og fortrolighed med egne følelser. Alt sammen egenskaber det er vigtigt at besidde for at klare sig godt i livet.
Sociale kompetencer
Vi lever i et samfund hvor sociale kompetencer er helt nødvendige for at kunne tage del i de forskellige dele af samfundets aktiviteter. Aktiviteter som næsten alle foregår i samarbejde med andre.
Derfor er det vigtigt at opøve barnets evner til at relatere sig til andre og dermed kunne indgå i forskellige sociale fællesskaber og sammenhænge. Sociale kompetencer skaber tilhørsforhold og muligheder for at udnytte sine øvrige kompetencer.
Sproglig udvikling
Vi lever i en kommunikations kultur. Derfor er det vigtigt at sikre, at barnets sproglige udvikling kommer i gang og udvikler sig optimalt, så det bliver i besiddelse af de kompetencer, der skal til for at kunne deltage kommunikativt i samfundslivet. Sproglige kompetencer er en forudsætning for at kunne være en del af et fællesskab. Sproglige kompetencer er grundlag og forudsætning for al videreudvikling. Kommunikation er med til at skabe nysgerrighed og giver viden.
Det er ikke nogen selvfølge at sproget bare udvikler sig, der skal stimulation og træning til hver dag.
Krop og bevægelse
Det er vigtigt for et godt liv at have en velfungerende krop. Kroppen udvikles under opvæksten gennem den kost man spiser og gennem fysisk aktivitet.
Den motoriske udvikling stimuleres gennem barnets fysiske udfoldelse både fin- og grovmotorisk
Barnet skal udfordres fysisk og opleve glæden ved at være i bevægelse for at udvikle en velfungerende krop, der vedligeholdes livet igennem gennem glæden ved at bruge den.
Barnet skal tilbydes at få indsigt i kroppens funktion og sundhed samt mulighed for at tilegne sig og udforske omverdenen gennem alle sanser.
Barnet skal sikres en alsidig sund kost, der spises i rare omgivelser.
Naturen og naturfænomener
Naturen og naturfænomener er noget vi som samfund efterhånden ved rigtig meget om. Det er vigtigt at barnet på et tidligt tidspunkt i livet begynder at gøre sig erfaringer med disse fænomener. Dermed skaber vi forudsætninger i barnet for at kunne forstå denne viden og evt. tage del i videreudviklingen af den senere i livet.
Det er vigtigt at lære barnet at vi skal passe på naturen, at den er en gave vi har fået, som skal gives videre til de næste generationer. At vi ikke bare kan tillade os at ødelægge den el. drive rovdrift på den.
Dette tema handler også om at tale med børnene om liv og død.
Kulturelle udtryksformer og værdier
Kulturelle udtryksformer og værdier er et stort felt af muligheder for oplevelser af meget forskellig art. Fx alle de kunstneriske udtryksformer. Kulturelle udtryksformer er skabelsesprocesser af enhver art. Det er evnen til at få nye ideer og at føre dem ud i livet.
De kulturelle værdier handler om menneskers mangfoldige måder at indrette sig og leve deres liv på.